روایت علی دهکردی از استفاده نابازیگرها، سفارشیها و تازهکارها
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۲۵۳۳
رئیس انجمن بازیگران سینما امروز بازیگر سریال "۸۷ متر" است؛ او اعتقاد دارد مخاطب با دیدن این سریال غافلگیر میشود و امیدوار است مدیران سازمان صداوسیما از آن حمایت کنند تا هرچه زودتر آماده پخش شود. ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این روزها رئیس انجمن بازیگران سینما است و بسیاری از پیشکسوتان از او انتظار دارند جلوی سفارشیکاری و رفتارهای غیرهنری برخی از تهیهکنندگان را بگیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علی دهکردی را بیشتر با آن نوستالژی قدیمی و خاطرانگیزش "از کرخه تا راین" میشناسند اما او "روز شیطان" بهروز افخمی، "شیخ مفید" فریبزر صالح، "خلبان" جمال شورجه، "اخراجیها 3" مسعود ده نمکی، "تاکسی نارنجی" ابراهیم وحیدزاده، "تلفن همراه رئیسجمهور" را در کارنامهاش دارد. و در تلویزیون سریال "مزد ترس"، "مهر و ماه"، "عشق گمشده"، "آخرین گناه"، "ملکوت"، "پردهنشین"، "جلالالدین"، "میکائیل" هم به یادگار گذاشته و شاید بعد از "کرخه تا راین"، نقش آیتالله طالقانی را در "معمای شاه" یکی از نوستالژیهای این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون باشد.
علی دهکردی در پاسخ به این سؤال که چرا پیشکسوتان و قدیمیهای تلویزیون و سینما آنقدر بیکارند و مشکل مالی و حتی درمانی و پزشکی دارند به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: من خودم هم به عنوان بازیگر و رئیس انجمن بازیگران سینما از این شرایط و فضایی که برای این کاربلدهای قدیمی ما بوجود آمده شاکیام! همه هنرمندانی که در فعالیتهای صنفی تلاش میکنند متأسفیم که شرایط معیشتی و رفاهی هنرمندان ما در شرایط نامناسبی قرار دارد. دلیل آن عدم وجود قوانین اصلی در ارتباط با وضعیت شغلی بازیگران است؛ و مربوط به خانه تئاتر و خانه سینما هم نمیشود؛ اینها نهادهاییاند که با ظرفیتهای مالی کم هستند.
سریال "ملک سلیمان" منتظر تصمیم رئیس صداوسیما/ ماجرای ماکتی از ظهور و تصویری از 3 پیامبر تلویزیونی میشودماجرای بازگشت بازیگر "قلادههای طلا" به تلویزیون/ پگاه: همیشه مراقب خودم و کارنامه بازیگریام هستم!داریوش ارجمند: من در خواب نقش حضرت ابوالفضل(ع) را بازی کردم/ مشکل تلویزیون، فیلمنامه استوی افزود: متأسفانه در طول این سالها هیچ قانون حمایتی از هنرمندان در کشورمان تصویب نشده است. اشکال اساسی و اصلی این است که ما به شکل زیربنایی در بدنه حاکمیت به این موضوع نپرداختهایم و خلأ قوانین حمایتی از هنرمندان تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی احساس میشود. مگرنه نهادهای کوچکی مثل انجمن بازیگران و صنوف، نه توان مالی و نه قدرت اجرایی بالایی دارند.؛ ما فقط توان حمایت معنوی از همکارانمان داریم.
دهکردی در خصوص اینکه چرا تهیهکنندگان آنقدر با این اقشار غیرهنری و صرفاً تجاری برخورد میکنند، به آنها نقش نمیدهند و افسرده شدهاند، افزود: متأسفانه این نوع مسائل وجود دارد؛ اما نمیخواهم خیلی از زاویه بدبینی یا اتهامزنی به این مسائل نگاه کنم؛ شرایط عمومی کشورمان در بحث اقتصادی در شرایط بحرانی قرار دارد و همه گرفتار معیشت، تنگدستی و مشکلات عمومی زندگیشان هستند. واقعاً در این روزگار نمیتوان انتظار داشت تهیهکنندگان همه به فکر دوران رفاه و آرامش این بازیگران باشند؛ از طرفی تلویزیون و سینما هم با تولیدات کم و کاهش تولید مواجهند! اما شاید اینجا تهیهکنندگان کاربلد قدیمیمان بتوانند امکانی را فراهم کنند از پیشکسوتان و قدیمیها و خانهنشینهایمان یاد شود.
وی در پاسخ به این سؤال که کمکاری یکسری از بازیگران قدیمی و کاربلد باعث شده تا بازار حضور نابازیگران و اصطلاحاً سفارشیها رونق پیدا کند، افزود: من خیلی از این زاویه نگاه نمیکنم و باید موردی و مصداقی حرف بزنیم؛ به لحاظ فنی به این موارد قائل نیستم؛ برای اینکه فکر میکنم مشکل اصلی این است تولید پایین آمده است. وقتی تعداد محدودی فیلم ساخته میشود تهیهکنندگان هم ترجیح میدهند یا چهرههایی بگذارند از نظر اقبال عمومی مورد توجه مردم و جامعه قرار بگیرد و بازگشت سرمایه هم رقم بخورد؛ یا توان مالی ندارند ترجیح میدهند از هنرپیشههای ناشناخته، تئاتری حرفهای و یا هنرپیشههای تازهکار استفاده کنند. در نگاه ریشهای نمیتوانیم بگوییم معضل ما این است که ارتباطات است و سفارشی رفتار میشود بلکه در همه دنیا حق هر کارگردان و تهیهکنندهای است که نیروهای دلخواه خودش را انتخاب و از آنها استفاده کند.
رئیس انجمن بازیگران درباره خدمات این صنف سینمایی برای بازیگران تحت حمایتش، گفت: انجمن بازیگران مثل انجمنهای صنفی دیگر وظیفهاش حمایت صنفی و تشکیلاتی است رسیدگی به اموری مثل بیمه و مالیات اعضاء؛ اما به هر حال ما همواره در تلاشیم برای پیدا کردن شرایط رفاهی و امکانات رفاهی و جزو برنامههایمان است اما بسیاری از گامها که نیاز مالی فراوانی دارد در توان و بضاعت این صنف نیست. الان حدود 500 نفر عضو داریم و در حال افزایش اعضاء هستیم. واقعیت این است انجمنهای صنفی، خیریهای و حمایتی فقط رفاهی نیستند و اصلاً توانی ندارند.
وی با اشاره به اینکه از هر راه و روشی استفاده میکنیم شرایط رفاهی اعضای انجمن صنفی بازیگران فراهم شود اما شرایط اقتصادی اجازه نمیدهد، خاطرنشان کرد: تمام توان مالی انجمن عبارتست از حق عضویتی که از اعضایش میگیرد و پاسخگوی کارهای اداری، کاغذ و امورات دفتری هم نمیشود؛ چرا که مقدار حق عضویت آنقدر ناچیز و پایین است. به خاطر همین انجمنها بیشتر از هرچیزی شرایط صنفی حرفهای بازیگران را از نظر شغلی پوشش میدهند نه از نظر رفاهی بلکه در همه صنوف بدون استثنا در تلاشند راهها و روشهایی را پیدا کنند که امکانات رفاهی بگیرند اما شرایط اقتصادی فراهم نیست.
او در خصوص سریال "87 متر" که یکی از بازیگران نقش اصلی آن است به خبرنگار تسنیم گفت: بیش از دو سال است که بازیگر سریال "87 متر" شبکه یک سیما هستم که کیانوش عیاری آن را کارگردانی میکند. بعد از چندین بار توقف حالا در ماههای پایانی تصویربرداری آن قرار داریم امیدواریم با آرامش کار به پایان برسد. من نقش آقای پور دورانی را بازی میکنم؛ کسی که با خانوادهاش آپارتمان "87 متری" میخرد.
دهکردی درباره زمان پخش و پایان رسیدن این سریال تلویزیونی، گفت: مخاطب با دیدن این سریال غافلگیر میشود و امیدوارم مدیران سازمان صداوسیما از نظر حمایت مالی، در کنار ما باشند تا سریال "87 متر" به پایان راه برسد و هرچه زودتر آماده پخش شود.
وی در خاتمه افزود: جزو اخلاق شخصی هنریام است که کار در کار نمیپذیرم؛ پیشنهاداتی داشتهام و بعد از سریال "87 متر" به آنها فکر میکنم. اما بسیار دوست دارم در سال آینده نمایشنامهای کلاسیک روی صحنه تئاتر ببرم؛ علاقه شخصیام به تئاتر خصوصاً نمایشنامههای کلاسیک است.
انتهای پیام/
R1515/P/S4,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط شبکه یک خانه تئاتر خانه سینما کارگردانان سینما و تلویزیون ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون
منبع: تسنیم
کلیدواژه: شبکه یک خانه تئاتر خانه سینما بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون شبکه یک خانه تئاتر خانه سینما بازیگران سینما و تلویزیون ایران رسانه ملی تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۲۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون چیست؟
سریال «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی در راه آنتن تلویزیون است. سریالی که قرار بود جزو ویژههای عید نوروز باشد اما به هر حال بعد از «هفت سر اژدها» ابوالقاسم طالبی پخش خود را آغاز خواهد کرد.
یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال به تسنیم گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال 1402 رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.